Botox

Bruksizm, bilinçsiz olarak uyanık ya da uyurken diş sıkma ve diş gıcırdatma alışkanlığına verilen isimdir. Devamlı olarak diş sıkma ve diş gıcırdatma sonucunda Bruksizm diş ağrısı, baş ağrısı, kulak ağrısı, yüz ağrısı ve hatta migrene neden olabilir. Bruksizm sebebi ile gelişen diş problemleri arasında diş minesinin kaybı, diş hassasiyeti ve dişlerin düzleşmesi ve / veya deformasyonu sayılabilir. Uyurken dişlerini sıkan Bruksizm hastaları ağrılı bir çene ile uyanırlar. Zaman içerisinde çene ve yüz şeklinde de deformasyonlar gelişebilir. Diş sıkma sonucunda masseter kası olarak da bilinen çiğneme kasının aşırı gelişmesi (hipertrofisi) kare çene olarak da bilinen köşeli yüz yapısının ortaya çıkmasına neden olur. Kare çene deformitesi diş sıkma sonucunda ortaya çıkan Bruksizmin yan etkisidir.

Bruksizm tedavisi amacı ile yukarıda saydığımız Botoks dışı yöntemler denenmekte bazı hastalarda bir miktar fayda sağlanmaktadır. Botulinum Toksin Tip A (Botox) ile yapılan tedaviler sonucunda çene ağrısı, baş ağrısı gibi semptomların yanı sıra dişlerdeki hasra ve deformasyonda da muazzam iyileşme sağlayabilir. Bruksizm için Botox tedavisi çenedeki köşeli görünümü (kare yüz) de yumuşatabilir.

Son zamanlarda Botox ve klasik diş sıkma tedavileri karşılaştırıldığında aşırı kas aktivitesini ve spastisiteyi tedavi etmek için Botoks tedavisinin etkin bir seçenek olduğu kanıtlanmıştır. Anti-inflamatuar ilaçlar veağız içi gece splintleri soruna yönelik değil, diş ve diş etlerini Bruksizmin etkilerinden en az zararla korumaya yöneliktir.Az miktarda Botox doğrudan çiğneme kasına (masseter botox) enjekte ederek kas ve  dişlerin istemsiz olarak zarar verilmesini önleyecek miktarda verilir. Burada önemli olan doğru noktalara, doğru miktarda Botoks uygulaması ile kası zayıflatmak ancak çiğneme gibi önemli kas fonksiyonlarını sekteye uğratmamaktır.

Yapılan doğru dozda Masseter Botox uygulaması ile kaslardaki aşırı kasılma azalır. Bu sayede çene kemiğine, dişlere, diş etlerine ve çene eklemine binen yük azalır. Diş sıkma tedavisi Botox ile diş ve çene sağlığınız korunurken, aşırı diş sıkmaya bağlı çene, baş ve boyun ağrısında da iyileşme görülür. Diş gıcırdatma botoksu veya bruksizm botoks tedavisi ismi ile anılan bu yöntemde çiğneme gibi işlevlerde azalma görülmez, yüzde asimetri izlenmez. Bruksizm tedavisinde Botoks, Diş sıkma Botox tedavisi sebebi ortadan kaldıran değil, ancak semptomları azaltan, yok eden bir uygulamadır. Diş gıcırdatma Botoks tedavisi aynı zamanda bu durumun dişler, çene kemiği ve eklemi üzerinde yarattığı anatomik tahribatı engelleyerek kalıcı sekel oluşmasını da engeller. Diş sıkma botoksu hastanın şikayetlerine ve durumuna göre 3-4 ayda bir yapılır.

Diş sıkma tedavisi Botox fiyatları veya “bruksizm botoks fiyatı”
Diş sıkma tedavisi Botox fiyatları avantajlı fiyatlar ile yaptırmak için birkaç öneri şunlar olabilir. Bruksizm botoks fiyatı ve diş botoksu fiyatı araştırmalarınızda üçlü uygulama paketlerini tercih ediniz. Zira diş sıkma Botox tedavisi tek bir enjeksiyon değil ardışık enjeksiyonları içerir. Bu sebepten çene botoksu yaptıranlar veya bruksizm Botox yaptıranlar genellikle üçlü paket uygulamalardaki diş botoksu fiyatlarını tercih ederler.

Diş sıkma nedeni nedir? Bruksizm (diş gıcırdatma) sebepleri nelerdir?
Doktorunuza diş sıkmaya neyin sebep olduğunu sorduğunuzda tam olarak cevap veremeyecektir; bunun nedeni, fiziksel, psikolojik ve genetik faktörlerin Bruksizm (diş gıcırdatma) etkili oluşudur.

Bruksizmi tetikleyen, kaygı, stres, öfke, hayal kırıklığı veya gerginlik gibi duygular olabilir. Ruhsal gerginlik veya derin konsantrasyon durumlarında baş etme stratejisi veya alışkanlığı olabilir. Uyku bruksizmi uyku esnasında uyku ile ilgili çiğneme aktivitesi olabilir.

Diş sıkma “Bruksizm” için risk faktörleri nelerdir?
Aşağıdaki faktörler Bruksizm riskini arttırır. Bu faktörlere sahipseniz diş sıkma “diş gıcırdatma” sizde daha fazla görülebilir.Diş sıkma sebebleri “Stres”; Endişe veya stres artışı “diş sıkma” Bruksizm görülmesine sebep olabilir. Öfke ve hayal kırıklığı da diş gıcırdatma şikayetlerini arttırır.
Bruksizm (diş gıcırdatma) da “Yaş” faktörü; Küçük çocuklarda diş sıkma (diş gıcırdatma) yaygındır, zaman içerisinde devam edip yetişkinliğe kadar uzanabilir.
Diş sıkma da “kişilik tipi”; Agresif, rekabetçi veya aşırı aktif olan bir kişilik tiplerinde diş sıkma probemi, diş gıcırdatma “bruksizm” riskini artırır.
Diş sıkmaya sebep olan “ilaçlar”veBruksizm sebep olan maddeler; Diş sıkma anti depresanlar gibi bazı psikiyatrik ilaçların nadir görülen bir yan etkisi olabilir. Sigara tütünü, kafeinli içecekler veya alkol içmek veya sakinleştirici ilaçlar kullanmak, diş sıkma riskini artırabilir.
Bruksizm (diş sıkma) “aile hikayesi”; Uyku bruksizmi ailelerde görülme eğilimindedir. Eğer sizde diş sıkma veya diş gıcırdatma problemi varsa, ailenizin diğer üyelerinde de diş sıkma problemi veya diş gıcırdatma problemi olması ya da diş sıkma geçmişine sahip olma ihtimali yüksektir.
Diş sıkma (bruksizm) ile ilişkili hastalıklar; Bruksizm, Parkinson hastalığı, demans, gastroözofageal reflü hastalığı, epilepsi (sara hastalığı),gece terörleri, uyku apnesi gibi uykuya bağlı rahatsızlıklar ve dikkat eksikliği / hiperaktivite bozukluğu gibi bazı sağlık problemleri ve tıbbi bozukluklarla beraber seyredebilir.

Diş sıkma “Bruksizm” Zararları
Diş sıkma (bruksizm) hafif formlarında ciddi komplikasyonlara neden olmaz. Ancak şiddetli diş sıkma “bruksizm” aşağıdaki durumlara yol açabilir:Diş sıkma (bruksizm) dişlerinizde, diş protezlerinizde, dolgularınızda ve çenede hasar oluşturabilir.
Diş sıkma (diş gıcırdatma) gerilim tipi baş ağrısı yapabilir.
Diş sıkma (bruksizm) şiddetli yüz veya çene ağrısı yapabilir.
Diş sıkma problemi kulaklarınızın hemen önünde bulunan çene eklemlerde meydana gelen ve ağzınızı açıp kapadığınızda tıklama gibi bir ses oluşturabilir.

Diş sıkma tanısı nasıl konur? Bruksizm tanısına nasıl gidilir?
Düzenli diş muayenelerinizde, diş hekiminiz muhtemelen bruksizm belirtileri olup olmadığını görecektir. Botox ile diş sıkma tedavisi için bize yönlendirildiğinizde diş sıkmaya problemine dair herhangi bir belirtiniz var ise bize başvurunuzda önce bazı sorular soracak sonra muayene aşamasına geçeceğiz.

İlk görüşmemizde genel diş sağlığız, kullandığınız ilaçlar, yaşam tarzınız (stresli işiniz var mı, son dönem yaşanan ruhsal travma v.s) hakkında sorular sorulacaktır. Uyku alışkanlıklarınız hakkında sorular sorarak bruksizm sebebini belirlemeye çalışırız. Muhtemelen bu konuda uzman bir diş hekimi konsültasyonu ile dişlerinizde diş gıcırdatma (diş sıkma) sonucunda gelişen harabiyetin derecesi ve çözümüne dair görüş alınır. Sonrasında gerekli diş tedavilerine de bir taraftan başlanır. Muayeneniz sırasında diş sıkma sonucunda gelişen;
Çene kaslarındaki hassasiyet, ağrı, gerginlik,
Kırık, eksik dişler, diş minelerinde zararlanma ve dişlerde düzleşmeler,
Dişleriniz, ve yanak içlerinde hasar ve çene kemiğinde röntgen ile görülen hasar bulguları,
Çene ve kulak ağrısına sebep olan çene eklemi bozuklukları değerlendirilir.

Diş sıkma problemi büyük uyku sorunları ile birlikte olabilir. Gerektiğinde bir uyku uzmanı konsültasyonu istenerek “uyku testi” gibi bazı tesler ile uyku apnesi sorununuz olup olmadığı belirlenir. Unutulmamalıdır ki uyku apnesi erken bunama, kalp ve damar hastalıkları gibi yaşam süresini kısaltabilen bir rahatsızlıktır.  Eğer diş sıkma ağır bir psikolojik baskı ve stres dönemine bağlı ise o zamanda bir psikolojik destek alınabilir. Bruksizm sıklıkla ağır stres ile bağlantılı bir rahatsızlıktır. Bruksizm tedavisinde stres yaratan durumun çözümü veya baş etme yolları önem arzeder.