Çene Eklemi Hastalıkları

Çene Eklemi Hastalıkları (Temporomandibüler Eklem)
Çene Eklemi Hastalıkları alt çene kemiği ile şakak kemiğinin oluşturduğu eklemdir. Bu iki kemik arasında aşınmayı engelleyen, eklem hareketlerini kolaylaştıran kıkırdak bir yastıkçık vardır. Eklemi çevreleyen eklem kapsülü ve kemikleri bir arada tutan bağlar da eklem bütünlüğünü sağlar. Çene eklemi konuşma, çiğneme gibi fonksiyonları yerine getirir.

Çene eklem hastalıkları nelerdir?
Çene kilitlenmesi, çene çıkıkları
Travmalara bağlı kırıklar
Çenenin doğuştan olan hastalıkları (Az ve eksik gelişmiş eklem yapılanması)
Çenenin tümöral hastalıkları
Çeneyi etkileyen romatizmal, iltihabı, nörolojik ve psikiyatrik hastalıklar
Çenenin fonksiyon bozuklukları(Ağrılı çiğneme, kısıtlı ve kayarak açılma, ısırma ve koparmada zorluk

Çenenin sağlıklı çalışmasını bozan etkenler nelerdir?
Sürekli tek tarafta çiğneme, diş sıkma, diş gıcırdatma
Çene ve yüzü etkileyen kazalar (kırıklar, eklem bağlarında kopma), spor yaralanmaları
Eklem ve çevresini etkileyen tümörler, sistemik hastalıklar (İltihaplı romatizma vb.)
Uzun süren ve ağız açıklığını zorlayan diş tedavileri, anestezide çenenin aşırı zorlanması
Kalem ve benzeri sert cisimleri ısırma, sakız çiğneme, parmak emme, tırnak yeme gibi alışkanlıklar
Omuzların ve boynun aşırı öne eğilmesi (duruş bozuklukları)
Omuzla çene arasında telefon tutmak
Bazı psikolojik rahatsızlıklar
Doğumsal eklem bozuklukları (eklemin tam gelişmemiş olması gibi)
Dişlerin birbiriyle ilişkisini değiştirecek yükseklikte yapılan dolgu ve kaplamalar
Keman çalınması (tutma şekli nedeniyle çeneye baskı) olarak sıralanabilir.

Çene eklem hastalıklarında belirtiler nelerdir?
Kulak ağrısı, yanaklarda ağrı, çınlama, baş dönmesi
Şakaklarda yoğunlaşan baş ağrısı, boyna yayılan ağrı
Çenenin açılmasında zorluk, çene açılırken ses oluşması, çene kilitlenmesi
Çene çıkıkları
Ağız açılırken çenenin bir yana doğru kayarak açılması
Isırma, lokma koparma ve çiğneme fonksiyonlarında bozulma
Alt ve üst dişlerin kapanmasında bozukluk
Dişlerde hassasiyet, aşınma, sallanma ve kırılma görülebilir.

Çene eklem hastalıklarında tanı nasıl konulur?
Çene Eklemi Hastalıkları geçiren hastaların büyük çoğunluğunda muayene ile tanı konabilir. Gerekli durumlarda normal grafiler, bilgisayarlı tomografi, MR (emar), eklem içini görüntüleyen endoskopik çalışmalar, sintigrafi veya PET yapılabilir.

Çene eklem hastalıklarında tedaviler nelerdir?
Çene Eklemi Hastalıkları Tedavisinin amacı hastanın ağrısını ortadan kaldırmak, normal çene fonksiyonlarını geri kazandırmaktır. Tedavi hastalığı oluşturan sebebe göre planlanır. Başarıdaki en önemli etken hastanın eğitilmesidir. Çiğneme alışkanlığının değiştirilmesi (çift taraflı çiğneme), diş sıkma, gıcırdatma problemi olan hastalarda gece plağı (splint) kullandırılması, ilaç tedavileri, diş problemlerinin giderilmesi, eklem ve çiğneme kaslarına yönelik fizik tedavi uygulamaları ve egzersizlerle hastaların çoğunda tedavi sağlanır. Çene Eklemi Hastalıkları Ağrılı olgularda eklem içinin yıkanması (artrosentez) ağrıyı azaltır. Travma, tümör, alt çenenin şakak kemiğine kaynaşması (ankiloz) gibi durumlarda cerrahi tedavi uygulanır. Tedavinin gereğine göre, kulak burun boğaz, fizik tedavi, psikiyatri uzmanları ve diş hekimleri (çene cerrahları, ortodontistler) birlikte çalışırlar. Hastalar kendilerine verilen tıbbi tedaviyi (ilaçlar, splint, egzersizler) düzenli olarak uygulamalı, önerilen süre boyunca sert gıdalardan kaçınmalı, doktorunun belirttiği süre boyunca sulu ve yumuşak gıda yemeli, ağız ve diş sağlıklarına özen göstermelidirler.