Temporomandibular Eklem

Temporomandibular Eklem Nedir?
Halk dilinde çene kemiği olarak bilinen temporomandibuler eklem, dış kulağın önünde mandibula kondili ile mandibular fossa arasında bulunan bir eklem türdür. Çene ağrısı duyan kişiler sıklıkla araştırmalar gerçekleştirmekte ve temporomandibuler eklemi rahatsızlıkları ile karşılaşmaktadır. Peki temporomandibuler eklem nedir? Halk dilinde çene kemiği olarak bilinen temporomandibuler eklem, dış kulağın önünde mandibula kondili ile mandibular fossa arasında bulunan bir eklem türdür. Bu eklemin görevleri ise kayma ve dönme olarak bilinmektedir. Çoğu kişi bu eklem etrafında yahut eklemin kendisinde ağrılar ya da sesler duymaktadır. Elbette bunlar normal olmamakla birlikte Temporomandibular Eklem veya rahatsızlıklarının belirtisidir. Bu nedenle bir ortodonti tedavisi almak şart olmaktadır.

Temporomandibular Eklem Rahatsızlık Belirtileri
İnsan anatomisinde sıklıkla kullanılan ve en karmaşık yapıya sahip olan eklem  temporomandibuler eklemidir. Yemek yeme, sakız çiğneme gibi nedenlerden dolayı en çok gelişen ve en çok hareket kabiliyeti gösteren eklem türüdür. Kişiler bazı nedenlerden dolayı ise temporomandibuler eklem rahatsızlıkları ile baş başa  kalabilmektedir. Özellikle çiğneme kaslarında yahut çene kemiğinde ağrılar gösteren bir fonksiyon bozukluğudur. Birçok farklı nedenlerden dolayı ortaya çıkan bu rahatsızlıklar ise genellikle eklemdeki disk ile çene eklem yüzeyindeki uyumunun kaybetmesi ile başlamaktadır.

Bu nedenle çene kemiğinde tuhaflıklar yahut farklılıklar hissetmeniz durumunda hemen profesyonel bir diş hekimi tarafından tedavi görmeniz gerekmektedir. Kısaca temporomandibuler eklem rahatsızlık belirtileri ise şu şekildedir;
Her gün veya sıklıkla karşılaşılan şiddetli baş ağrıları, (Özellikle sabah vakitleri)
Süreklilik halinde kulakta çınlamalar,
Ağızı açıp- kapatırken, yemek yerken veya sakız çiğnerken tıkırtı yahut gıcırdama sesleri,
Çenede kitlenme durumu,
Çenenin fazla açılmaması,
Zorlama nedeniyle baş dönmeleri ya da bayılma durumu,
Boyun kısmında normalin üstünde bir sertlik,
Boyun kısmında sürekli ağrı hissi,
Yemek yerken çiğneme aşamasında çenede yorgunluk hissi,
Yüzün farklı bölümlerinde ağrılar,
Alt ve üst dişleri birbiri üzerine kapatırken ağrı hissi,
Çenede hassasiyet sıklıkla görülmektedir.
Kulak ağrıları,
Son olarak ise sakız çiğneme esnasında ya da esneme durumunda oluşan ağrı ve zorlanmalar.
Temporomandibular Eklem Rahatsızlığına Neden Olan Faktörler
Fiziksel zorlanmalar veya fiziksel farklı nedenlerden dolayı temporomandibuler ekleminde rahatsızlıklar çok sıklıkla görülmektedir. Ancak fiziksel nedenlerin haricinde ise kişinin yaşadığı travmalar ya da  psikolojik sorunlarda Temporomandibular Eklem oluşmasına neden olabilmektedir. Özellikle orta yaş dönemlerinde temporomandibuler eklem rahatsızlıkları ile karşılaşmak mümkündür.

Ancak birden fazla temporomandibuler eklem rahatsızlığına neden olan faktörler bulunmaktadır. Bu faktörle ise;
Yemek yerken veya esneme durumunda çeneyi zorlayarak aşırı ağız açma,
Bruksizm, halk dilinde diş gıcırdatma olarak bilinmektedir. Bu ise her insanda belli bir dönemlerde ortaya çıkabilmektedir.
Yaşlanma nedeniyle ısırma yeteneğinin azalması,
Trafik kazası gibi olumsuz durumlarda oluşan travmalar,
Maloklüzyon,
Diş tedavilerinde yanlış uygulamalar,
Çok fazla tırnak yeme, sakız çiğneme,
Myofasiyal sendromu ( Ağız sendromu)
Konuşma eyleminde yanlış çene kullanımı,
Tümör yahut eklem çıkması,
Gerekmediği halde diş çekimi gibi.

Temporomandibular Eklem Tedavi Seçenekleri
Çoğu kişi temporomandibuler eklem rahatsızlıkları belirtilerini taşısa da bir cerrahtan yardım almak yerine evde kendi yöntemleri ile sorunu çözmeyi denemektedir. Fakat bu yöntemler çene eklemine daha fazla zarar verebilmektedir. Cerrahların uyguladığı temporomandibuler eklem rahatsızlıklarında tedavi seçenekleri ise profesyonelce gerçekleşmekte ve sorunu gidermektedir. Belli başlı tedaviler ise şu şekildedir;
Ortognatik cerrahi; çene şekillerinde bozukluk olması durumunda tercih edilen tedavi yöntemidir.
Gece biofeedback; uyurken diş gıcırdaması ya da çenede zorlamalar nedeniyle uygulanan tedavi yöntemidir. Bu tedavide ise EMG kullanılmaktadır.
Ağız içi splint: geceleri kullanmak amacıyla hastaya verilen ağız içi plastik aparat yöntemidir. Alt ve üst dişlerin birbirine değen teması engellemektedir.