Çene Kisti

Çene Kisti belirtilerikonusunu anlatmadan önce çene kisti nedir bunun tanımını yapmakta fayda var. Kemikte veya vücuttaki yumuşak dokuda yerleşmiş içerisinde bazen püre kıvamını andıran sıvı bulunan etrafı ise dokuyla kaplanmış olan boşluklara kist denir. Çene Kisti ilk oluşmaya başladıkları yerde yavaş yavaş büyürler. İnsan vücudunun her yerinde kistler oluşabilir. Çenede kistler oluşur. Hatta çenede kist oluşum oranı olukça yüksektir.

Çene Kisti Nasıl Anlaşılır?
Tüm kistlerde olduğu gibi çene kisti ilk başta klinik bulgu vermeyebilir. Bulunduğu yerde gizlice büyüyen kist ele gelen şişlik sebebiyle fark edilir. Tanımını yapmış olduğumuz kistler ağrı yapmadıkları için fark edilmeleri zaman almaktadır. Eğer Çene Kisti olan yerde ağrı varsa muhtemelen o bölgede enfeksiyon olduğu için ağrı hissediliyordur. Bazı hastalarda alt dudaklarda hissisizlik şikayeti vardır bunun muhtemel nedeni büyümekte olan kist sinir üzerine baskı yapıyordur. Kistlerin fark edilmesi çok zaman alırsa veya tedavi için gecikilirse kistler çok fazla büyüyebilir. Bu durumun sonuçları ise dişlerde sallanma, alt çenede kendiliğinden oluşan kırık gibi sonuçlardır. Çene kisti doğru tanısı için radyografik, histopatolojik ve klinik bulgular ayrıntılı bir şekilde beraber değerlendirilmelidir.

Çene Kisti Tedavisi İçin İzlenmesi Gereken Yollar
Çene kistlerinin tek tedavi yöntemi cerrahi müdahale ile olur. Kistler alanında uzman çene cerrahı tarafından ameliyat ile çıkarılır. Zamanında doğru müdahale yapılmazsa çene kistleri yüzde şişlik, iltihap ve ağrı, iyi veya kötü huylu tümör oluşumu, çene kemiğinde deformasyon gibi birçok üzücü sonuca sebep olabilir. Erken tanı ve doğru tedavi çok önemlidir.

Çene Kisti Ameliyatı
Çene cerrahlarının enükleasyon ve marsüpyalizasyon adı verdikleri iki yöntem çene kisti ameliyatında kullanılan yöntemlerdir. Kistin bulunduğu yerden bir bütün tek parça olarak çıkarıldığı yöntemin adı enükleasyondur. Bu işlem sırasında tercihen lokal veya genel anestezi uygulanır ve diş eti kaldırılıp kist çıkarılır ve tekrar dikiş atılarak kapatılır. Tek parça halinde çıkarılması mümkün olmayan kistler öncelikli olarak küçültülür. Küçültmenin ardından temizlenir. Çene Kisti küçültülerek temizlendiği bu yöntemin adı ise marsüpyalizasyon yöntemidir. Bu yöntem uygulanırken bölgeye küçük bir deli açılarak kistin içindeki sıvı boşaltılıp basınç azaltılır. Daha sonra cerrahi müdahale ile kist temizlenir. Büyük kistler için drenleme yöntemi de kullanılabilir. Kistin içine dren yerleştirilerek küçülmesi sağlanır ve cerrahi işlemle kist temizlenir.

Çene Kisti Ameliyatı Sonrası Yapılması Gerekenler
Çene Kisti ameliyatı sırasında diş ağızda bırakıldıysa dişe kanal tedavisi yapılmalı eğer ameliyat sırasında kist ile beraber diş de çekildiyse ameliyat sonrası implant uygulaması yapmak uygundur. Ameliyat sonrası cerrah tarafından verilen tüm ilaç ve gargaralar düzenli şekilde kullanılmalı. Hekimin ön gördüğü süreçte hekimin izin verdiği gıdalarla beslenmeye özen göstermelidir. Ağız ve çene bölgesi zarar görmemelidir. Unutulmamalıdır ki bazı kistlerin tekrar etme olasılığı çok yüksektir.